Het lijkt wel alsof we drugs steeds normaler zijn gaan vinden en daardoor lijkt het gebruik toe te nemen. Gemeenten in de politie regio Oost Brabant, GGD Hart van Brabant, GGD Brabant Zuidoost en Novadic Kentron slaan samen de handen ineen om drugs te denormaliseren. Jong & Je Wil Wat werkt sinds 2020 met de regio samen middels onderzoek en de ontwikkeling van de jongerencampagne ‘IK SKIP’.
In 2020 heeft de regio Jong & Je Wil Wat gevraagd om een verkennend en breed kwalitatief onderzoek te doen naar jongeren en drugs. Ter voorbereiding van een grootschalig kwantitatieve jongerenmonitor over drugsgebruik in Brabant. In de tussentijd is in samenwerking met een ander bureau het merk SKIP ontwikkeld en uitgewerkt. In 2023 is Jong & Je Wil Wat gevraagd om in 2 jaar samen met jongeren het merk en de boodschap handen en voeten te geven door middel van een aantal social media campagnes.
In 2020 hebben we een breed onderzoek gedaan naar hoe jongeren kijken naar drugsgebruik, het gesprek hierover aangaan en communicatie vanuit de overheid. Met als doel op basis hiervan een communicatieconcept te kunnen ontwikkelen, waarmee het project handen en voeten krijgt. Jong & Je Wil Wat heeft door middel van straatinterviews en focusgroepen de mening van 60+ jongeren en professionals opgehaald. Op basis hiervan is door een ander bureau de naam SKIP ontwikkeld.
“Het beeld van nu is gewoon dat bijna elke jongeren het doet en dan begint het wel normaal te worden.” - Jongen 17 jaar
Naast dit brede kwalitatieve en verkennende onderzoek is er in alle gemeenten een monitor onder jongeren (16-27 jaar) uitgezet met kwantitatieve gegevens over drugsgebruik en de heersende norm onder jongeren.
Jongeren staan er om bekend dat ze in de puberteit experimenten met drugs, roken en alcohol. Uit de monitor van SKIP blijkt dat de grootste groep jongeren geen drugs gebruikt. Daarnaast zijn er ook twijfelaars. Hoe zorgen we dat dit zo blijft? De campagne heeft als doelstelling om jongeren (16-20 jaar) aan te zetten na te denken over het niet-gebruiken van drugs, specifieke gericht op twijfelaars en niet-gebruikers. Daarnaast draagt de campagne bij aan awareness en kennismaken met SKIP en het denormaliseren van drugs.
De campagne is in drie flights uitgezet in 2023 en 2024. We hebben in co-creatie met jongeren 10 video’s gemaakt die via advertenties verspreid zijn in Brabant op Instagram, Facebook en YouTube. De beste video’s draaien in het najaar van 2025 in hun laatste flight.
De campagne heeft meer dan 1,1 miljoen jongeren bereikt. Bekijk de uitingen hier.
Wil jij ook aan de slag met een gedragsveranderende campagne? Neem contact op om vrijblijvend te kijken naar de mogelijkheden.
Deel deze pagina:
Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.
Nina Hoek van Dijke
Founder