Meta pauzeert adverteren

gericht op tieners

Al eerder werd bekend dat Meta beperkingen oplegt in de targeting mogelijkheden onder de 18 jaar. Gisteren is bekend geworden dat Meta de advertenties gericht op jongeren onder de 18 jaar tijdelijk pauzeert onder invloed van de Europese wetgeving vanaf 6 november 2023. Wat betekent dat voor jongerencommunicatie online?

De europese wetgeving: Digital Service Act 

In juli 2022 heeft het Europese Parlement de Digital Service Act aangenomen. Deze wet zorgt ervoor dat alle internetgebruikers beter beschermd worden. Er ligt in deze wet ook een sterke focus op jongeren onder de 18 jaar. In deze wet worden zij extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties. In jongerencommunicatie was het al niet meer mogelijk om jongeren onder de 18 te targeten op geslacht, interesses, postcode of locaties die kleiner zijn dan steden. 


Eerst leek het vanaf 6 november gepauzeerd te worden. Later vanaf 11 december. En op dinsdag 7 november 2023 bleek de informatie weer aangepast te zijn. De communicatie is rommelig en onduidelijk.  Hoe lang de pauze gaat zijn is op dit moment nog onbekend. Op het moment dat daar meer bekend over is zullen we het artikel aanpassen. 

Abonnement zonder reclame: reactie op de EU regels


Meta heeft gisteren ook bekend gemaakt dat zij voor Instagram en Facebook met een abonnementsvorm komen voor gebruikers boven de 18 jaar, waarbij gebruikers geen reclame meer krijgen. Dit gaat ongeveer 12,99 euro per maand kosten. De betaalde abonnementen zijn een reactie op de EU regels en op de advertentie inkomsten die Meta gaat verliezen door deze regels. Jongeren de 18 jaar kunnen een dergelijk abonnement niet afsluiten. Het is onbekend wat Meta met deze doelgroep gaat doen. In de Wall Street Journal zeggen ze "We blijven onderzoeken hoe we tieners een nuttige en verantwoorde advertentie-ervaring kunnen bieden in dit evoluerende reglementaire landschap",

Wat betekent dat voor jongerencommunicatie onder de 18 jaar? 

Bij Jong & Je Wil Wat hebben we de afgelopen jaren meerdere campagnes gemaakt voor het CBR en De Kindertelefoon waarbij we met succes gebruik maken van advertenties gericht op jongeren onder de 18 jaar. Het is een van de plekken waar jongeren veel tijd besteden. We vinden het natuurlijk positief dat jongeren onder de 18 steeds meer beschermd worden in hun privacy. Wel is het jammer dat dit ook geldt voor positieve boodschappen die veel van onze klanten uitdragen om jongeren gezond en gelukkig te laten opgroeien. Voorlopig zullen wij dus ook onze Facebook en Instagram campagnes onder de 18 jaar stilleggen. Snapchat heeft ook wijzigingen aangekondigd, maar zijn nog niet zo rigoureus als Meta. Zij zullen zich net zoals Meta moeten houden aan de wet. Het is afwachten wanneer zij wijzigingen aankondigen. Ook hiervoor zullen we jullie op de hoogte brengen.

Gelukkig bekijken we bij Jong & Je Wil Wat jongerencommunicatie niet vanuit de platformen, maar vanuit de doelstelling en behoeftes die jongeren hebben. En vanuit daar kijken we naar waar we jongeren het beste kunnen bereiken. We zien dan ook voldoende alternatieven om jongeren onder de 18 te bereiken, online en offline, met je doelstelling.

Heb je hier vragen over? Wil je een keer sparren? Neem contact met Nina op. 

Deel deze pagina:

Beoordeling opdrachtgever:

Samenwerken?

Ja, graag!

Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.

Nina Hoek van Dijke
Founder

bekijk andere cases