CBR: Jongerencampagne

Eerste Hulp bij

Rijbewijsstruggles

Het CBR had in 2017 aanhoudend last van lage slagingspercentages en in klantpanels gaven jongeren aan dat ze het onder andere moeilijk vinden om een goede rijschool te kiezen en de stappen te overzien die ze moeten zetten bij het behalen van hun rijexamen. In samenwerking met het CBR en digital marketingbureau Partout hebben we een succesvolle campagne opgezet om jongeren te ondersteunen bij het halen van hun rijbewijs.

Vraag van het CBR:

Ontwikkelen online campagne gericht op jongeren (16 - 24 jaar) om 16 rijbewijs tips te verspreiden waarmee jongeren een goede rijschool kiezen en zich goed voorbereiden op theorie- en praktijkexamen.

Onze Aanpak 

Fase 1 - Betrekken: onderzoek &co-creatie
Er is voortgeborduurd op eigen onderzoek van het CBR, wat we opgevolgd hebben met meerdere co-creatie sessies en focusgroepen binnen het jongerennetwerk vanJong & Je Wil Wat en het eigen jongerenpanel van het CBR.

 

Fase 2 - Begrijpen:conceptontwikkeling
Op basis van de input van jongeren en de 16 rijbewijs tips van het CBR is het overkoepelende concept Eerste Hulp bij Rijbewijs struggles ontwikkeld. EersteHulp bij Rijbewijs struggles geeft antwoord op veelvoorkomende vragen die jongeren hebben omtrent hun rijbewijs en geeft tips voor het rijexamen. Denk aan: het kiezen van een goede rijschool, tips praktijkexamen, tips theorie examen, tips tegen zenuwen voor het rijexamen, wanneer je kiest voor eenfaalangst examen, tips voor de tussentijdse toets

Op basis van het concept zijn er verschillende schetsen ontwikkeld vooradvertenties. Het concept en de uitwerking zijn uitgebreid getoetst door middelvan een jongeren proof check.

 

Fase 3 - Bereiken: creatie, campagne en mediaplan  

De16 tips voor het rijbewijs zijn omgezet in een campagne website binnen cbr.nl Voor de 16 tips zijn verschillende variaties van advertenties ontwikkeld. Deze content is doorPartout op basis van een mediaplan uitgezet op de vijf grootste kanalen voorjongeren: YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat en TikTok. Door meerdere variaties te ontwikkelen experimenteren we en optimaliseren we om jongeren zogoed mogelijk te bereiken. In de content zijn onze eigen jongeren uit ons jongerennetwerk zichtbaar.

 

Naast advertenties via sociale media, zetten we voor deze campagne ook ZoekmachineOptimalisatie (SEO) in en krijgt de campagne website veel organisch verkeer. De organische posities worden waar relevant ondersteund met Google Ads (SEA).

Partout verzorgt het instellen, monitoren en bijsturen van de campagne.

Bij deze langlopende campagne maken we gebruik van verschillende metingen. We kijken uiteraard naar de performance, maar we meten ook het effect van de campagne op de doelgroep samen met onafhankelijk marktonderzoeksbureauMarkteffect.

 

In2022 is de campagne Rijbewijs struggles door maar liefst 7 miljoen jongeren gezien. Met een uniek bereik van 840.000 jongeren. En 77% geeft aan dat de Rijschool zoeker hun keuze voor een rijschool heeft beïnvloed. In de effectmeting zien we ook terug dat jongeren steeds vaker het slagingspercentage opzoeken bij het CBR, in plaats van op de website van de rijschool zelf.

Meer weten?

Wil jij ook jongeren bereiken rondom jouw doelstellingen of project? Neem contact op met Nina voor een kop koffie.

Deel deze pagina:

"Er wordt uitgebreid meegedacht wat zorgt voor een nog beter eindresultaat"
"Jongeren zijn een grote en belangrijke doelgroep van het CBR. Jong & Je Wil Wat helpt ons met het nog beter bereiken van deze groep en het aansluiten op hun belevingswereld. Zo hebben zij onze succesvolle social media campagne Rijbewijsstruggles mede opgezet en geven zij advies over hoe wij het beste in gesprek gaan en blijven met jongeren. En daar zijn we heel blij mee! Jong & Je Wil Wat is een jonge en professionele club waarmee we prettig samenwerken. Er wordt uitgebreid meegedacht wat zorgt voor een nog beter eindresultaat."
Communicatieadviseur CBR
Beoordeling opdrachtgever:

Samenwerken?

Ja, graag!

Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.

Nina Hoek van Dijke
Founder

bekijk andere cases